Web Analytics Made Easy - Statcounter

سید رضا اورنگ با اشاره به اینکه در ایام نوروز مردم به دنبال تفریح و دیدن آثار سرگرم‌کننده هستند تأکید کرد که پخس سریال «گاندو 2» برای نوروز به هیچ‌وجه تصمیم درستی نیست.

سید رضا اورنگ منتقد سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: طبیعی است که در ایام نوروز سریال‌های تلویزیون بیشتر در قالب طنز تعریف شوند ولی به این معنی نیست که همه آثار طنز باشد چرا که حجم زیاد طنز را مخاطب پس می‌زند و باید همه ذائقه‌ها را مدنظر داشت اما در این آثار هم باید جنبه لذت‌بخش بودن و مفرح بودن را در نظر داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اورنگ خاطرنشان کرد: از آنجا که همه سریال‌های تلویزیون در یک ساعت پخش نمی‌شوند و کنداکتور تلویزیون به شکلی تعریف شده که شبکه‌های مختلف با هم تداخل نداشته باشند نمی‌توان رقابت چندانی احساس کرد ولی قطعاً در ایام نوروز آثار طنز بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند ولی لازم است در کنار این آثار، فیلم‌ها و برنامه‌های جذاب در قالب‌های متفاوت نیز پخش شوند.

او افزود: متأسفانه سریال‌های تلویزیون طی سال‌های اخیر کیفیت چندان خوبی نداشته‌اند و کمتر نشانی از خلاقیت و ذوق در آن‌ها دیده می‌شود. زمانی در ایام نوروز برنامه‌ای چون «نوروز 72» پخش می‌شد که یک جُنگ بود و بسیاری از هنرمندان خوب امروز تلویزیون در این برنامه مطرح شدند و جذابیت آن به حدی بود که بسیاری از برنامه‌سازها تصمیم گرفتند از آن تقلید کنند. «نوروز 72» را می‌توان یکی از بهترین و خلاقانه‌ترین برنامه‌های تاریخ تلویزیون ایران دانست اما امروز برنامه‌های زنده نوروزی تقریباً تکراری شده‌اند که این تکراری بودن آن‌ها را غیر قابل تحمل کرده و متأسفانه مدت‌هاست ایده جدیدی را شاهد نیستیم چرا که دیگر انسان خوش‌فکر و خلاقی وجود ندارد.

این منتقد در ادامه اظهاراتش تصریح کرد: متأسفانه برخی مدیران تازه به دوران رسیده که پست مدیریت را به تازگی کسب کرده‌اند، چارچوب را نمی‌شناسند و به همین دلیل آنقدر عرصه را تنگ می‌کنند که افراد خودشان حاضر به همکاری با تلویزیون نیستند و در نهایت اینگونه مطرح می‌کنند که این افراد خودشان از تلویزیون رفته‌اند و ما مشکلی با آن‌ها نداریم. تلویزیون نیاز به یک تفاهم با هنرمندان دارد و باید شرایطی را فراهم کند که از هنرمندان باتجربه کمک بگیرد تا بتواند آثار جذاب و سرگرم‌کننده بسازد. باید از فکر و ایده این افراد استفاده کرد ولی متأسفانه برخی مدیران تلویزیون هیچ شناختی حتی نسبت به الفبار کار ندارند.

اورنگ در ادامه درباره پخش سریال «گاندو 2» در ایام نوروز گفت: «گاندو» حتی آن زمان که پخش شد سریال جذابی نبود و تنها با جنجال‌های خبری توانست سر زبان‌ها بیفتد. اگر قرار است فصل دوم سریال «گاندو» دیده شود نباید در ایام نوروز پخش شود چرا که مردم در این ایام اصلاً سریالی با این موضوع را دنبال نمی‌کنند و اصلاً حوصله دنبال کردن مسائل امنیتی را ندارند. مردم در روزهای نوروز بیش از هر چیز ترجیح می‌دهند تفریح کنند و سرگرم باشند و سریال «گاندو» با موضوع و قصه‌ای که دارد هیچ ربطی به نوروز و حال و هوای آن ندارد. احتمالاً مدیران تلویزیون نیز این مسئله را می‌دانند اما برایشان مهم نیست و چون سریالی آماده پخش ندارند فقط به فکر پر کردن آنتن تلویزیون هستند.

این منتقد تأکید کرد: ساخت سریال طنز کاری بسیار سخت‌تری از ساخت سریال جدی است و شکل‌گیری فضا و فرم مورد نیاز در یک اثر طنز کار سختی است، سریالی مثل «زیر آسمان شهر» وقتی پخش شد بسیار مورد استقبال قرار گرفت، پس از آن مدیران تصمیم گرفتند این سریال در فصل بعدی ادامه داشته باشد که فصل بعد چندان مورد توجه قرار نگرفت و بعد فصل سوم ساخته شد که به طور کل فاجعه بود و همه را از این سریال متنفر کرد. مشخص نیست چرا مدیران همچنان اصرار دارند سریال‌هایی که شاید کمی موفق بوده‌اند در فصل‌های بعدی ادامه داشته باشند و به نظر می‌رسد تلویزیون با کمبود فیلمنامه‌نویس مواجه است که همان معدود فیلمنامه‌نویس‌هایی که کار می‌کنند هم توانایی چندانی ندارند و معمولاً کپی‌کار هستند.

او افزود: سریالی مثل «پایتخت» که در فصل‌های مختلفی ساخته شده است هم چنین وضعیتی دارد. من به عنوان یک منتقد می‌توانم متوجه شوم که این سریال فیلمنامه ندارد و هر آنچه که شاهد هستیم به نوعی آب بستن به قصه‌ای کوتاه است که در موقعیت‌هایی قصد دارد مخاطبش را بخنداند. متأسفانه شناخت چندانی از چارچوب طنز در تلویزیون وجود ندارد و در این بین افرادی سوءاستفاده‌گر از این وضعیت هستند که هر آنچه مدیران دوست دارند و از آن استقبال می‌کنند را مطرح می‌کنند و مورد تشویق آن‌ها هم قرار می‌گیرند. ما هیچ‌گونه برنامه‌ریزی در تولیدات مناسبتی خود نداریم و فقط وقتی نزدیک نوروز، ماه رمضان و دیگر مناسبت‌ها می‌شود به این فکر می‌کنیم که الان باید یک برنامه یا سریال داشته باشیم و خیلی عجولانه دست به کار می‌شویم.

این منتقد در پایان تأکید کرد: اگر قرار است تولیدات خوب و باکیفیتی را شاهد باشیم بهتر است بعد از نوروز 1400 خیلی زود در همان روزهای ابتدایی سال به فکر ساخت سریال‌های نوروز سال آینده باشیم. ما نوروز را هر سال داریم و واقعاً اتفاق غیر قابل پیش‌بینی نیست که نتوانیم برای آن برنامه‌ریزی داشته باشیم. تنها با آسیب‌شناسی درست و کارشناسانه می‌توان مشکلات را کنار زد و به تولیدات با کیفیت فکر کرد.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: گاندو سریال های نوروزی پایتخت 6 ایام نوروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۳۳۳۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵ «آخرالزمان» کمتر دیده‌ شدۀ کره‌ای؛ از مِه زامبی‌ساز تا زامبی‌ها در چوسان!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، طی نزدیک به یک دهه است که فیلم‌ها و سریال‌های کره جنوبی بر سرویس‌های استریم تسلط یافته‌اند، به خصوص به خاطر رونق فوق‌العاده‌ی سریال‌هایی که موضوعشان فاجعه و بقا است. این سریال‌ها با هیجان و تعلیق درجه‌یکی که به مخاطبان ارائه می‌دهند، موفقیت زیادی را در سطح بین‌المللی کسب کرده‌اند.

به گزارش فرادید، موفقیت بی‌سابقه‌ی «بازی مرکب» باعث شد همۀ سریال‌های با موضوعات آخرالزمانی در لیست تماشای بینندگان قرار بگیرند. این سریال‌ها آنقدر پرهیجان و جذاب هستند که تماشاگران نمی‌توانند خودشان را در حال فرار از هجوم هیولاها یا آینده‌ای فاجعه‌بار بدون آب تصور نکنند. با وجود اینکه کمبودی از فیلم‌ها و سریال‌های کره‌ای با مضمون بقا وجود ندارد، اما تعداد معدودی از آن‌ها آنقدر عالی هستند که مخاطبان را از ابتدا تا انتها میخکوب نگه می‌دارند. در اینجا پنج مورد از این سریال‌هابرتر اما کمتر دیده شده را معرفی خواهیم کرد.

۱. روز موعود (D-Day)

روز موعود یک سریال کره‌ای در ژانر «بقا» است که از جهت نزدیکی‌اش به واقعیت با بقیۀ سریال‌های این ژانر متفاوت است. این سریال به موضوعاتی کاملا جدی می‌پردازد و معنای واقعی تلاش برای بقا را به تصویر می‌کشد.

در این درام پزشکی فاجعه‌آمیز و مهیج، شهر سئول با یک زلزله وحشتناک مواجه می‌شود که تقریباً شهر را با خاک یکسان می‌کند. در پی این فاجعه، تنها افرادی که قربانیان می‌توانند به آنها تکیه کنند گروهی از پزشکان و امدادگران شجاعی هستند که در یک وضعیت آشفته گرفتار شده‌اند.

روز موعود درباره افرادی نیست که برای یک قوطی غذا به جان هم می‌افتند یا کسی را به دلیل احتمال آلوده بودن محکوم به مرگ می‌کنند. این سریال یک تصویر واقعی از ترس و عدم اطمینانی است که یک جامعه هنگام وقوع فاجعه تجربه می‌کند. چنین حوادثی به طور طبیعی غریزه بقا را در انسان بیدار می‌کنند و این یکی از چیزهایی است که این سریال با روایتی مبتنی بر واقعیت به طور موفقی به تصویر می‌کشد.

۲. گودال تاریک (Dark Hole)

گودال تاریک یک سریال مهیج و کمترشناخته‌شده در ژانر بقاست که شباهت‌هایی به سریال محبوب نتفلیکس، یعنی «خانۀ شیرین» دارد. این سریال داستان گروهی از بازماندگان را روایت می‌کند که در حال فرار از مه مرموز و تاریکی هستند که باعث تبدیل شدن انسان‌ها به هیولا می‌شود. زندگی این افراد زمانی دگرگون می‌شود که دود سیاه ناشی از فرو ریختن چاه فاضلاب یک کارخانه‌ی شیمیایی، آن‌ها را به زامبی‌های جهش یافته تبدیل می‌کند.

این سریال یک داستان کلاسیک بقا است که شما را به سفری هیجان‌انگیز می‌برد و باعث می‌شود حدس بزنید کدام شخصیت‌ها می‌توانند تا پایان دوام بیاورند. گودال تاریک اثری پر زرق‌وبرق نیست، اما وفادار به مضمون و عناصر ژانر بقا است. این سریال با طرح سؤالاتی درباره‌ی ارزش‌های انسانی و حس فرورفتن در تاریکی‌ای که شاید همیشه در درونمان وجود داشته، شما را به فکر وامی‌دارد.

۳. دریای خاموش (The Silent Sea)

دریای خاموش یک سریال علمی-تخیلی مهیج و آینده‌نگر است که با به تصویر کشیدن دنیایی بدون آب، تماشاگران را میخکوب می‌کند. تصور کنید در دنیایی زندگی کنید که آب به یک کالای فوق‌العاده با ارزش تبدیل شده باشد. این فرضیه می‌تواند غریزه بقا را در هر کسی بیدار کند.

در حالی که همه شخصیت‌ها در این سریال در تلاش برای زنده ماندن در پی عواقب کمبود آب هستند، داستان عمدتا بر روی گروهی از فضانوردان مأموریت فضایی متمرکز است که وظیفه دارند اطلاعات و نمونه‌هایی را از یک مرکز تحقیقاتی روی ماه بازیابی کنند.

دریای خاموش سفری پرهیجان، نفس‌گیر و مرموز به دنیای علمی-تخیلی است. تماشاگران تا قسمت آخر نمی‌توانند به طور کامل حدس بزنند در این سریال چه اتفاقی در حال رخ دادن است و همین سفر پرخطر از ناشناخته‌ها به سوی شناخته‌ها، یکی از بهترین ویژگی‌های این سریال است. شاید این سریال یک مجموعه بقا به سبک سنتی نباشد، اما درباره‌ی تلاش برای بقای نسل بشر و انجام هر کاری برای جلوگیری از انقراض انسان‌ها است. درخشش این سریال به خاطر بازی خیره‌کننده‌ی گونگ یو است که هر صحنه را با بار احساسی عمیقی اجرا می‌کند.

۴. پادشاهی (Kingdom)

پادشاهی یکی از بهترین سریال‌های کره‌ای نتفلیکس است که می‌توان آن را آغازگر جریان داغ سریال‌های مدرن بقا با فضاسازی متفاوت دانست. برخلاف اکثر سریال‌های بقا که در مکان‌های آشنایی مانند یک مجتمع مسکونی پرجنب‌وجوش یا یک دبیرستان اتفاق می‌افتند، «پادشاهی» دارای یک پیشینه تاریخی قوی است که به طرز شگفت‌انگیزی با یک ماجرای آخرالزمانی دربارۀ زامبی‌ها پیوند می‌خورد. این سریال که اقتباسی از یک وب‌تون است، داستان مهیجی در دوران سلسلۀ چوسان را روایت می‌کند که در آن پادشاه به طور ناگهانی به یک بیماری مرموز و جدید مبتلا می‌شود. ولیعهد مشتاق برای کشف راز این بیماری، متوجه می‌شود که قربانیان این بیماری دوباره به صورت هیولاهایی به زندگی برمی‌گردند؛ همان هیولاهایی که در دوران مدرن «زامبی» نامیده می‌شوند.

پادشاهی رویکردی فوق‌العاده هوشمندانه به مضمون بقا دارد و بدون تکیه زیاد بر کلیشه‌ها داستان خود را پیش می‌برد. تماشاگران می‌توانند انتظار صحنه‌های اکشن و خون‌آلود زیادی را در مکان‌های غیرمنتظره داشته باشند. با این حال، کسانی که به دنبال یک داستان زامبی معمولی‌تر هستند، ممکن است در پادشاهی آنچه را که می‌خواهند پیدا نکنند، به ویژه به این دلیل که در این سریال، موجودات گوشت‌خوار عمدتاً در پس‌زمینه‌ی خط اصلی داستان قرار دارند.

۵. شادی (Happines)

در دنیایی که بقا حرف اول را می‌زند، کمتر جایی برای شکوفه زدن عشق پیدا می‌شود. «شادی» یک تریلر مهیج دیگر با محوریت حمله زامبی‌هاست که سختی‌های گرفتار شدن در یک مجتمع مسکونی لوکس را به تصویر می‌کشد، البته در حالی که دنیای بیرون در حال نابودی است.

یکی از بهترین ویژگی‌های «شادی» که آن را از سایر سریال‌های مشابه جدا می‌کند، داستان عاشقانه‌ی صمیمانه‌ای است که به خوبی با فضای وهم‌آلود رویدادهای آخرالزمانی ترکیب شده است. شخصیت‌های اصلی، به ویژه شخصیت زن (با بازی هان هیو جو)، جوانانی قوی و مستقل هستند که جذابیت مضاعفی به روایت این سریال بخشیده‌اند.

این سریال با دوز متناسبی از احساسات، هرج و مرج و هیجان همراه است. داستان نه ‌تنها غیرواقعی به نظر نمی‌رسد، بلکه تعادل فوق‌العاده‌ای بین منطق و تخیل برقرار می‌کند. «شادی» یک درام زامبی غیرمعمول است که درگیری‌های ساکنان ساختمان و تأثیر یک وضعیت اضطراری بر ارزش‌های اخلاقی انسان را مورد بررسی قرار می‌دهد.

۲۲۰۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1904160

دیگر خبرها

  • سریال کیانوش عیاری آماده است؟/ باز هم جای خالی «کتاب باز»
  • روز شلوغ اخبار فرهنگی؛ از نمایشگاه کتاب تا کیانوش عیاری و حامد بهداد
  • تلویزیون بی‌خیال گربه‌های عیاری شد؟ بازگشت «۸۷ متر»
  • ۵ «آخرالزمان» کمتر دیده‌ شدۀ کره‌ای؛ از مِه زامبی‌ساز تا زامبی‌ها در چوسان!
  • بغض دی دی، هنگام دیدن تصاویر کشتار مردم غزه
  • ثبت حدود۷۰ هزار نفر شب‌اقامت در محل‌های اسکان شهرداری در نوروز ۱۴۰۳
  • حدود۷۰ هزار نفر شب‌اقامت در محل‌های اسکان شهرداری در نوروز ۱۴۰۳
  • پخش «رخنه» سریال جدید تلویزیون از امشب
  • تدارک ۱۲۰ هزار عنوان برنامه با مشارکت مردم در سراسر کشور
  • سریال «بدل» به تلویزیون می‌رسد